Svalövs kommun

NSVA testar avläsning av vattenmätaren via mobilen

Nu är det dags för den årliga avläsningen av vattenmätaren i Svalövs kommun. Denna gången testar NSVA ett nytt sätt att lämna sin mätarställning, nämligen genom att scanna en QR-kod och lämna mätarställningen direkt med mobilen. Förändringen är ett sätt att göra det enkelt för kunden att lämna sin vattenmätarställning.

NSVA - Nordvästra Skånes Vatten och Avlopp

- Alla som inte läst av sin vattenmätare det senaste året får årligen en uppmaning om att göra detta. Nu är det Svalövs kommuns tur, säger Andreas Björnevik, avdelningschef för Kundnära tjänster på NSVA.

- För att underlätta för våra kunder testar vi den här gången ett nytt sätt att lämna sin mätarställning, nämligen genom att scanna en QR-kod och lämna mätarställningen direkt med sin mobiltelefon. Vi tror att detta avsevärt förenklar för kunden. Förutsatt att detta test går bra kommer alla kunder som får VA-fakturan från NSVA att erbjudas denna tjänst framöver, fortsätter Andreas Björnevik.

För dem som inte har en smartphone kan man även lämna mätarställningen på traditionellt sätt via webben eller genom att skicka in svarskortet i brevet.

Tjänsten levereras av Svensk Vattenavläsning AB, som sedan tidigare levererar samma tjänst till bland annat Halmstads Energi och Mil​​jö AB, Laholmsbuktens VA och VIVAB.

- Vi tillhandahåller en helhetshantering av självavläsning av vattenmätare som innebär att vi sköter både administration, brevutskick och scanning av kort. Kunden kan registrera sitt mobilnummer och framöver göra sin avläsning via SMS. I övriga kommuner som vi hanterar är det många som väljer detta alternativ, säger Ulrik Magnusson, VD, Svensk Vattenavläsning AB.

Det är viktigt att läsa av sin vattenmätare regelbundet, minst en gång om året, så att man får jämna fakturor efter verklig förbrukning. Vattenfakturan baseras på en beräknad förbrukning som justeras varje gång mätaren läses av. Efter mätaravläsningen kan vattenfakturan bli både högre eller lägre än vanligt, beroende på om man använt mer eller mindre vatten än beräknat. Om man inte läst av vattenmätaren på ett tag kan överraskningen bli stor när fakturan kommer efter en avläsning. Därför är det viktigt att inte vänta för länge med att läsa av sin vattenmätare.

Alla som får sin VA-faktura från NSVA kan när som helst lämna sin mätarställning på kundsidorna på www.nsva.selänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

För frågor, kontakta NSVA:s kundservice på:
Tel: 010-490 97 00
E-post: kundservice@nsva.se
Vardagar kl 8.00-16.30 (lunchstängt kl 12.00-12.30) Övrig tid: Enbart akut felanmälan

Publicerad: 2014-11-04

Sidansvarig: Daniel Henriksson

Svalövs kommun | 268 80 Svalöv | Besöksadress: Herrevadsgatan 10
Öppettider: Måndag-fredag kl. 8.00-16.30
Telefon: 0418-47 50 00 | Fax: 0418-47 50 26 | E-post: info@svalov.se

© 2016 Svalövs kommun