Svalövs kommun

Nya vackra skulpturer vid Svalövssjön

Metalliska och hårda, men samtidigt naturlika och mjuka. Robert Hardings skulpturer vid Svalövssjön har nu blivit ännu fler. Om du inte redan varit där och tittat så gör det!

Skulpturparken vid Svalövssjön utökas med fler verk.

Timsam Harding, Robert Harding, John-Ove Hansson, Elisabet Viktorsson och Birgitta Jönsson vid verket the Kiss of Angel Fish.

Det blåser snålt och regnet hänger i luften när konstnären Robert Harding, hans son Timsam Harding och donatorn John-Ove Hansson möter Svalövs kommunalråd Birgitta Jönsson (S) och kulturchef Elisabet Viktorsson ute vid Svalövssjön på torsdagseftermiddagen.

En bit bort befinner sig ett par man som är i full färd med att förbereda för att en av Robert Hardings senaste skulpturer ska kunna monteras på platsen. Det är en skulptur som ska röra sig i vinden, vilket gör att det är extremt viktigt att alltihopa är precis rakt och i våg.

Robert Harding, född i England men uppvuxen i centrala och södra Afrika, hade från början ingen personlig koppling till Svalöv. Men så mötte han John-Ove Hansson 1989. Han hade ett konstgalleri i Marbella och Harding fick ställa ut sina verk där i flera omgångar.

- När John-Ove drog sig tillbaka från sitt galleri, höll vi ändå kontakten, berättar Robert Harding.

John-Ove Hansson har däremot en stark koppling hit. Han drev gården Munkatorp under många år, men sålde stället 2006 då han flyttade till Rydebäck. Både hans hustru och dotter vilar i minneslunden i Svalöv.

- Jag är gammal nu och behöver tänka på framtiden och då kom denna lösning till mig. Jag tycker konstverken passar så väl in här vid sjön, säger han.

Hans favoritskulptur sattes dit för ett år sedan och kallas för ”the Kiss of the Angel Fish”. Den består av tre delar och är tillverkad i rostfritt stål, precis som de andra skulpturerna – både de som redan finns där och som nu sätts dit.

Robert Harding gillar att arbeta i just rostfritt stål, även om han också gärna väljer andra material.

- Jag brukar använda olika material. Just nu alltså rostfritt stål, men annars till exempel snö, is, sten, trä, ja allt möjligt, säger Harding.

Inspirationen hittar han i naturen, som han tycker bjuder både på geometriska former och organiska. Med skulpturerna vill han sammanfoga dessa två. Och nog blir det spännande när himmel, gräs och annat runt omkring speglar sig i konstverkens ytor!

Förutom skulpturerna vid Svalövssjön ska en sättas upp i närheten av Svalöfs gymnasium och Fridhems folkhögskola och en ute vid turistbyrån i Röstånga.

Publicerad: 2015-08-27

Sidansvarig: Daniel Henriksson

Svalövs kommun | 268 80 Svalöv | Besöksadress: Herrevadsgatan 10
Öppettider: Måndag-fredag kl. 8.00-16.30
Telefon: 0418-47 50 00 | Fax: 0418-47 50 26 | E-post: info@svalov.se

© 2016 Svalövs kommun