Svalövs kommun

En månad ung på posten som ny VD för SvalövsBostäder

Den var den 12 oktober som Robert Johansen tillträdde tjänsten som verkställande direktör för SvalövsBostäder. Han efterträdde Bo Gripsten, som efter 18 år på post gick i pension tidigare under året.

Robert Johansen är ny VD för SvalövsBostäder.

Robert är 55 år och bor i Löddeköpinge med familj. De senaste nio åren har han arbetat som regionchef på Riksbyggen, med ansvar för förvaltningen av exempelvis 35 000 bostadsrättslägenheter, 2 000 hyreslägenheter, ICA- och Lidl-butiker samt Bilprovningens lokaler i södra Sverige.

Hur känns det nu när det gått en månad sedan du tillträdde?
– Jag har varit ledig hela sommaren, så det är hur skönt som helst att gå till jobbet igen och dessutom är ju höstmörkret som gjort för att jobba i. Hittills har det varit mycket introduktion, att lära känna kollegorna i Svalövsbostäder och på Svalövs kommun, att hitta runt bland alla fastigheter och att ta in intryck av alla verksamheter som bedrivs i lokalerna.

Vad fick dig att söka tjänsten?
– Svalövs kommun erbjuder en härlig blandning av jordbrukslandskap och skog, med sköna små orter som har sina helt egna karaktärer och kännetecken. Folk verkar trivas här! Det tilltalade mig att byta kringflackandet i bil och på flyg mot en mer avgränsad verksamhet med en tydligare och mer greppbar identitet. Det kändes också viktigt att få chansen att jobba med en verksamhet som har ett egenvärde, en nytta bortom kvartals- och årsboksluten.

Hur skulle du beskriva ditt ledarskap?
– Inkluderande och motiverande. För mig är det viktigt att alla känner tillhörighet till ett lag som har en tydlig målbild som man förstår, identifierar sig med och brinner för att uppnå. Man ska ha lust att gå till jobbet varje dag och känna att man gör skillnad när man är där.

Vad blir din utmaning såhär inledningsvis?
– I grund och botten förvaltade både SvalövsBostäder och SvalövsLokaler sina uppdrag på ett utmärkt sätt redan innan jag kom. Svalövs kommun som helhet verkar dock ha slagit in på en mer offensiv och tillväxtorienterad väg nu och det känns viktigt att hitta bolagens roll i den nya miljön.

Vad är ditt intryck av Svalövs kommun?
– Det är en fantastisk miljö att jobba i. Skalan är väldigt mänsklig, framtidstron är stark och det finns ett kulturarv att bygga på, exempelvis i form av Svalöfs gymnasium. Samtidigt har kommunen redan ett ben i framtiden genom utbyggnaden av både fibernätet och järnvägsförbindelserna.

Vad gillar du att göra på fritiden?
– Fritid är ju ett relativt begrepp om man har fyra tonåringar i hushållet och ett stort hus med trädgård. Som väl är så trivs jag både med deras idrottsaktiviteter och med fastighetsunderhållet. Det mesta av min helt egna tid lägger jag på konditions- och styrketräning, ett alldeles utmärkt sätt att rensa hjärnan efter arbetsdagen. När årstiderna medger det så är den absolut bästa avkopplingen ändå att ta ut motorcykeln på en dagstur i Skåne eller på Själland, även om turerna ner i Europa är säsongens höjdpunkter. På hösten och vintern blir det mer naturvandringar och fix med alla foton man tagit på utflykterna.

Publicerad: 2015-11-18

Sidansvarig: Daniel Henriksson

Svalövs kommun | 268 80 Svalöv | Besöksadress: Herrevadsgatan 10
Öppettider: Måndag-fredag kl. 8.00-16.30
Telefon: 0418-47 50 00 | Fax: 0418-47 50 26 | E-post: info@svalov.se

© 2016 Svalövs kommun