Svalövs kommun

Från fritidschef till chef för sin fritid

Att möta människor av så många olika slag, kommer han att sakna. Att tjänstetelefonen ringer stup i kvarten, kommer han inte att sakna. Efter 29 år i Svalövs kommuns tjänst går fritidschef Björn Svensson i pension.

Björn Svensson avtackades av bland andra utbildningschef Kerstin Lingebrant och kommunchef Fredrik Löfqvist.

Björn Svensson avtackades av bland andra utbildningschef Kerstin Lingebrant och kommunchef Fredrik Löfqvist.

Det som väntar allra först när Björn Svensson loggat ut från sin dator på Svalövs kommun för sista gången, är vad han själv beskriver som ”traditionella semesteruppgifter”. Alltså fixa i trädgården, kitta fönster, kanske öppna en burk målarfärg och dra några penseldrag.

Men, han vill också få tid att sitta i skuggan under ett träd och läsa Leif GW Perssons senaste bok, med en kopp kaffe bredvid. Och packa ryggsäcken med kaffe och mackor, ta hustrun till sällskap och ge sig ut i skogen på vandring, njuta av fågelsång och gröna dofter. Barnbarnen kommer också att få en chans att träffa morfar mer.

Björn Svensson ser fram emot att bli pensionär. Fast, han kommer säkerligen att sakna arbetet också. Hans allra första stora uppgift, då när det begav sig i början av anställningen, var att projektera uppförandet av Lunnahallen i Kågeröd. Det blev också en idrottshall som avrundade hans långa karriär – Heleneborgshallen i Svalöv.

Under åren som gått har hans tjänst breddats mer och mer. Visst har det inneburit mycket arbete, men det är också bredden som gjort att han hela tiden känt att han själv utvecklats och att jobbet aldrig gått i stå.

- Möjligheten att vara med och påverka och utveckla kommunen på en mängd olika sätt har kommit med bredden och det har varit alldeles fantastiskt, säger Björn Svensson.

Lägg därtill att han trivts så gott som varje sekund på jobbet.

- Hade jag inte trivts så hade jag med all säkerhet inte stannat kvar så här länge. Här är, generellt, ett bra arbetsklimat, tycker jag.

Läsa böcker, vandra, träffa barn och barnbarn och fixa med hus och trädgård. Alltihop handlar dock om något som är grundläggande.

- Att kunna välja när du vill göra saker och vill du inte göra något så är det möjligtvis bara hustrun som har synpunkter. Att få vara ledig, helt enkelt.

Onsdagen den 22 juni var sista arbetsdagen. Då avtackades Björn Svensson rejält i fullmäktigesalen, med presenter, blommor, tal och kramar. Kerstin Lingebrant, utbildningschef, har uppskattat Björn som medarbetare.

- Björn har varit här länge och jag hoppas han får en fin tid som pensionär. Jag kommer verkligen att sakna honom. Han är kompetent, har humor, tålamod och är uthållig. Det finns ingenting som inte går att lösa när han är med, säger Lingebrant.

Niklas Fonskov.

Niklas Fonskov.

Björn Svenssons ersättare heter Niklas Fonskov. Han kommer närmast från en mångårig anställning som arenachef för Olympiahallen i Helsingborg. Niklas Fonskov började här i Svalövs kommun den 2 maj och ser fram emot att utveckla kommunens fritids- och föreningsliv, till exempel genom att skapa fler samlingspunkter där människor kan mötas.

Publicerad: 2016-06-22

Sidansvarig: Daniel Henriksson

Svalövs kommun | 268 80 Svalöv | Besöksadress: Herrevadsgatan 10
Öppettider: Måndag-fredag kl. 8.00-16.30
Telefon: 0418-47 50 00 | Fax: 0418-47 50 26 | E-post: info@svalov.se

© 2016 Svalövs kommun