Svalövs kommun

Många spadar tog de första tagen i Röstånga

Första spadtaget – eller rättare sagt de ungefär tjugo första spadtagen – är nu tagna. Vid årsskiftet 2017-2018 ska Björkhälls förskola i Röstånga vara både tillbyggd och ombyggd.

Första spadtaget på Björkhälls förskolas om- och tillbyggnad.

Första spadtaget på Björkhälls förskolas om- och tillbyggnad.

I strålande sol och härlig sommarvärme hade både några politiker och tjänstemän från Svalövs kommun styrt stegen till Björkhäll och Röstånga dagen före midsommar.

Där, på lekgården utanför förskolebyggnaden, väntade ett gäng småttingar med röda kinder och brunbrända ben. En symbolisk grushög hade lassats upp en bit från det jättestora träd som ståtar vid Björkhäll.

När tiden var inne, strax efter klockan 12, lossades alla de spadar som stuckits ned. Små spadar åt de minsta, stora spadar åt Svalövs kommunstyrelseordförande Birgitta Jönsson (S), bildningsnämndens ordförande Torbjörn Ekelund (L) och Svalövslokalers ordförande Gunnar Bengtsson (S).

- Och så räknar jag till tre och när jag kommer till tre så är det bara att gräva, uppmanade Svalövslokalers förvaltare Nils-Ingvar Ekholm alla spadförsedda.

Ungefär 25 miljoner kronor har budgeterats för om- och tillbyggnaden av Björkhäll. Man inleder med att låta all verksamhet inrymmas i befintliga lokaler, medan en ny byggnad uppförs. När den står färdig så småningom, byggd av huvudentreprenören Einar Dahls i Ljungbyhed, så får barnen och personalen flytta in där under tiden som nuvarande Björkhäll byggs om.

När allt är klart om cirka ett och ett halvt år, är det meningen att Björkhäll ska kunna ta emot sammantaget 100 barn, istället för nuvarande 80.

- Jag är jättenöjd, det här är verkligen efterlängtat. Vi har tittat noga på alla prognoser och kommit fram till att detta är rätt storlek. Det finns ett tydligt behov, säger Kerstin Lingebrant, utbildningschef.

Även Magnus Lindkvist, verksamhetschef för förskola och skola i Röstånga, är glad över att man utökar lokalerna.

- Idag har vi förutom den ordinarie byggnaden även en modul och vi inhyser en avdelning på skolan. Vi är trångbodda! Nu kommer vi att få plats här allihopa, det ska bli skönt, säger han.

Arkitekten som ritat den nya byggnaden har lokal förankring, avslöjar bildningsnämndens ordförande Torbjörn Ekelund (L).

- Det är Annette Sergel från arkitektfirman Magasin A, det känns förstås extra roligt. Och jag är så nöjd att vi kommit så här långt. Processen har varit lång, vi har fört en dialog med både medborgare och personal för att få det så bra som möjligt, säger Ekelund.

Publicerad: 2016-06-23

Sidansvarig: Daniel Henriksson

Svalövs kommun | 268 80 Svalöv | Besöksadress: Herrevadsgatan 10
Öppettider: Måndag-fredag kl. 8.00-16.30
Telefon: 0418-47 50 00 | Fax: 0418-47 50 26 | E-post: info@svalov.se

© 2016 Svalövs kommun