Svalövs kommun

Efter fem år som kommunchef bär det av på nya äventyr!

Fredagen den 30 september var sista arbetsdagen för Fredrik Löfqvist. Efter fem år som kommunchef i Svalövs kommun bär det nu av på nya äventyr till Svedala kommun och tjänsten som teknisk chef.

Skriv alternativtext här...

Den 29/9 var det stor avtackning för Fredrik Löfqvist. Här omgiven av Birgitta Jönsson (S), kommunstyrelsens ordförande (t.v) och Olof Röstin (M), kommunstyrelsens 1:e vice ordförande (t.h).

Det är sista dagen för Fredrik på posten som kommunchef och han känner både glädje och vemod över att lämna Svalövs kommun för att påbörja ett nytt kapitel i sitt yrkesliv.

– Ja, det är verkligen tudelat.  Jag har trivts väldigt bra i Svalövs kommun och jag vill verkligen tacka alla medarbetare, politiker och kommuninvånare för denna tid. Det har varit fantastiskt att fått möjligheten att arbeta i fem år som kommunchef, men nu går jag från ett fantastiskt jobb till ett annat. Så det är både med lite glädje och lite sorg som jag nu går vidare, säger Fredrik Löfqvist.

Under sina fem år som chef i kommun så pratar han väldigt varmt om alla de satsningar som gjorts och den framåtanda som finns inför framtiden.

– Det har varit fantastiskt att få ha varit med om alla offensiva satsningar som kommun gjort och där arbetet med att få Pågatåg på Söderåsbanan sticker ut. Andra bra satsningar är de som gjorts inom skolan, såsom datorer till eleverna samt högre måluppfyllelse och högre skolpeng. Vi har också fått en ny skola, Heleneborgsskolan. Vi har byggt en ny idrottshall, nya konstgräsplaner, ny grafiskprofil och just nu pågår bredbandsutbyggnaden i kommunen. Det är många och stora satsningar som jag fått vara med om och som kommunen kommer att dra stora fördelar av i framtiden, säger Fredrik Löfqvist.

Tjänsten som teknisk chef i Svedala kommun kommer att bli ett kärt återseende för Fredrik. Det var just från denna tjänst han kom ifrån när han hösten 2011 tillträdde tjänsten som kommunchef.

– Ja, mellan 2007-2011 arbetade jag som teknisk chef i Svedala och det är ett ämnesområde som jag tycker är väldigt roligt och fångar mig. Det är konkret och man ser resultat snabbt, vilket jag gillar. Dessutom får jag kortare resväg till arbetet och kan hinna få mer tid med familjen, eftersom arbetsområdet är mer avgränsat än det som kommunchef, säger Fredrik Löfqvist.

När Fredrik beskriver Svalövs kommun är det som en ”fantastisk kommun med stor framtidspotential, en strategiskt placerad pärla med närhet till natur och storstad”. Och här poängterar han åter att grunden för beskrivningen är alla satsningar som gjorts genom åren. Investeringar som kommer att bana väg för att Svalöv ska nå sitt mål att vara en attraktiv boendekommun.

– Alla kommunens orter har stor framtidspotential utifrån sina förutsättningar och möjligheter. Men om jag ska lyfta något specifikt så tror jag att Teckomatorp kommer att lysa lite extra år 2020 när väl saneringen efter BT Kemi är färdig och att orten då får ytterligare Pågatågsturer, säger Fredrik.

Har du några bra råd på vägen till kommande kommunchef?

– Det är inte alltid helt lätt att ge tips och råd. Men ett tips är att ytterligare medvetandegöra vårt fantastiska läge och de möjligheter vår kommun har att erbjuda barnfamiljer som är sugna på att slå ner sina bopålar i en trygg kommun med ett naturnära boende, säger Fredrik.

Ett annat bra råd som Fredrik också kommer att tänkt på är att kommande kommunchef inte släpper samhällsbyggnadsfrågorna för långt ifrån sig.

- Det är bra om en kommunchef är aktiv och medveten om hur viktigt det är med infrastrukturförändringar. För detta är något som skapar ett fundament till framgång för en kommun, menar Fredrik.

I torsdags den 29 september var det stor avtackning av Fredrik Löfqvist i fullmäktigesalen med presenter, blommor, tal och kramar från arbetskamrater, politiker och kollegor från grannkommunerna.

Birgitta Jönsson (S), kommunstyrelsens ordförande, har bara positivt att säga om Fredrik och hans insats i sitt uppdrag som kommunchef.

– Ja, Fredrik har varit en fantastiks ambassadör för Svalövs kommun. Han har i alla sammanhang talat väl och varmt om kommunen och han har också varit en uppskattad medarbetare och kollega. Jag önskar honom all lycka till i framtiden på den nya tjänsten i Svedala kommun. Vi kommer verkligen att sakna honom, säger Birgitta Jönsson (S), kommunstyrelsens ordförande.

Några bilder från Fredrik Löfqvists avtackning

(Klicka på bilderna för större upplösning)

Kommunfullmäktiges presidium omger Fredrik. Fr. v. i bild: Karl-Erik Kruse (S), ordf, Ann-Pettersson (M), 1:e vice ordf och Chriser Laurell (C), 2:e vice ordf.

Foto på Anders Månsson (S), Kso i Bjuvs kommun.

Kommunstyrelsens ordförande i Bjuv, Anders Månsson (S), tackar för ett gott samarbete.

Foto på Ronny Sanberg, kommunstyelsens ordförande i Åstorps kommun.

Ronny Sandberg, kommunstyrelsen ordförande i Åstorp, överräcker en blomma som tack för ett gott och nära samarbete mellan kommunerna.

Foto på Margareta Persson.

Margareta Persson, en av trotjänarna inom kommunen, överlämnar en gåva från Räddningstjänsen.

Representanter från SvalövsBostäder var också med vid avtackningen. Fr v. i bild: Peter Eriksson, ekonom, Gunnar Bengtsson (S), ordförande, Robert Johansson, VD och Nils-Ingvar Ekholm, SvalövsLokaler.

Foto på kommunpolis, Björn Johnsson, och Fredrik Löfqvist.

Kommunpolis, Björn Johnsson, överlämnade en batong som gåva från polisen.

Tina Nilsson (t.v) och Monique van der Bildt (mitten) från kommunens reception samt Birgitta Friberg (t.h) från vaktmästeriet, överlämnar en blomma.

Sammanlagt kom 80 personer till fullmäktigesalen för att avtacka Fredrik Löfqvist.

Publicerad: 2016-10-02

Sidansvarig: Daniel Henriksson

Svalövs kommun | 268 80 Svalöv | Besöksadress: Herrevadsgatan 10
Öppettider: Måndag-fredag kl. 8.00-16.30
Telefon: 0418-47 50 00 | Fax: 0418-47 50 26 | E-post: info@svalov.se

© 2016 Svalövs kommun