Svalövs kommun

Svalövs internationella skulptursymposium är tillbaka!

Den 3-12 juli 2017 arrangeras den andra upplagan av ”Svalöv International Sculpture Symposium”. Konstnärer från Sverige, Spanien, Storbritannien och Skottland samlas i Svalöv för att ge uttryck för sin konstnärliga förmåga.

Foto på när den skotske konstnären Nigel Ross skulpterar i trä.

Bild från förra årets skulptursymposium. Här är det den skotske konstnären Nigel Ross som skulpterar i trä.

Datum: 3-12 juli
Plats: Båghallen, Svalöv

Svalöv International Sculpture Symposium arrangeras i samarbete mellan den gamla Svalövlantbrukaren och galleristen John-Ove Hansson, Svalövs kommun och Fridhems folkhögskola. Symposiet är en möjlighet för lokala invånare såväl som turister att iaktta, inspireras och uppleva konstnärernas skapande process på ett sätt som andra konst- och kulturevenemang sällan tillåter. Dessutom knyter symposiet an till de starka kopplingar som finns mellan kultur, odling och natur såväl som Svalövs ambition att vara en plats för skapande.

– Svalöv International Sculpture Symposium speglar Svalöv kommuns ambition att utveckla ett återkommande evenemang som berikar konst- och kulturlivet både i samtid och framtid och som samtidigt attraherar en lokal såväl som regional publik, säger kulturchef Elisabet Viktorsson.

Bland 2017 års konstnärer återfinns bland andra Viktor Praznik som är en av få svenska konstnärer som behärskar bronsgjutning, Edinburgh baserade konstnären Andrea Geile som med ett unikt uttryck utforskar sambandet mellan natur, arkitektur och växter såväl som projektets kurator och skulptören Rob Harding.

– Jag har haft privilegiet att vara med på ett stort antal symposium under åren vilket har gett mig en hel del erfarenhet, kunskap och kontakter. I samband med Svalöv International Sculpture Symposium har jag haft möjligheten att bjuda in ett antal skulptörer baserat på personlighet, skicklighet och uttryck. Något som resulterade i ett väldigt lyckat, roligt och okomplicerat symposium förra året och som jag hoppas blir uppskattat och populärt även i år, säger Robert Harding.

2017 års skulpturer berikar den redan befintliga skulpturpark som anlades efter en donation från John-Ove Hansson och utplaceras i Svalöv såväl som i andra tätorter i kommunen, vilket syftar till att erbjuda en konstupplevelse i vardagen såväl som på utflykten.

Nytt för 2017 års Svalöv International Sculpture Symposium är att symposiet anordnas i anslutning till Båghallen för att ge besökare och turister möjligheten att uppleva den konstnärliga processen på närmare håll och att skapa en tydligare koppling till den befintliga skulpturparken. I anslutning till området kommer dessutom aktiviteter med fokus på kultur, möten och lärande att arrangeras.

Varmt välkomna!

Kontakt:
Elisabet Viktorsson, kulturchef
Tel: 0418 – 47 51 34
E-post

Carolina Thelin, kultursamordnare
Tel: 0418 – 47 51 33
E-post

Publicerad: 2017-06-07

Sidansvarig: Daniel Henriksson

Svalövs kommun | 268 80 Svalöv | Besöksadress: Herrevadsgatan 10
Öppettider: Måndag-fredag kl. 8.00-16.30