Svalövs kommun

Ny utbildningschef i Svalövs kommun

Den 8 januari var första arbetsdagen för kommunens nya utbildningschef, Hans Dahlqvist. Hans är 48 år och kommer närmast från tjänsten som verksamhetschef inom skolförvaltningen i Helsingborgstad.

Bild på Hans Dahlkvist, Svalövs kommuns nya utbildningschef.

Hans Dahlqvist har en lång erfarenhet inom skolvärlden som både rektor och verksamhetschef. Totalt har han arbetat 10 år som skolledare. I botten har Hans en gedigen akademisk bakgrund med bland annat en doktorsgrad i historia med inriktning mot svensk politisk idéhistoria. Han är född och uppvuxen i Helsingborg, där han nu åter bor sedan ett par år tillbaka.

Hur känns det så här inledningsvis och varför sökte du tjänsten?
- Det har varit en händelserik och intensiv första vecka. Det känns väldigt bra att få komma igång, och jag är tacksam för det professionella och positiva bemötande som jag fått överallt. Anledningen till att jag sökte tjänsten handlar delvis om min egen resa. Jag är mån om att arbeta med min egen utveckling och det steg jag nu tagit ser jag som ett viktigt led i den utvecklingen. Jag tycker också att jag med åren blivit en kompetent ledare, och jag känner mig redo för det här uppdraget. Det är både min tro och min förhoppning att jag kan vara en bidragande del i Svalövs fortsatta utveckling de kommande åren.

Vad vet du om och vad är ditt intryck av Svalövs kommun?
- Min bild av Svalöv är att det är en liten och välfungerande kommun, som i grunden mår väl. I min yrkesroll känner jag till vårt gedigna naturbruksgymnasium sedan tidigare och jag är även bekant med den process kring systematiskt kvalitetsarbete som Utbildningsförvaltningen arbetar med. På det privata planet så är mina farföräldrar från Ljungbyhed, och jag har både ätit och vandrat på Söderåsen vid ett antal tillfällen. Det är en fantastiskt vacker natur.

Hur skulle du beskriva dig som ledare?
- Jag tycker att min styrka som ledare är att jag oftast lyckas kombinera högt ställda krav med empati och medmänsklighet. Vi är här för att göra ett så bra arbete som vi någonsin kan, men vi är också skyldiga varandra att se till så att vi mår väl på jobbet.

Vad blir din första utmaning på tjänsten?
- Första utmaningen är egentligen att lära känna organisationen och människorna inom den. Jag tänker lägga januari och februari på det. Sedan ska vi tillsammans peka ut vår gemensamma färdriktning. De centrala frågorna som jag har i huvudet just nu är: Var är vi, vart ska vi och vad behöver vi då göra?

Vad gillar du att göra på fritiden?
- Idrotten har alltid följt mig och jag tycker väldigt mycket om bollsporter. Sedan drygt ett halvår tillbaka har jag fastnat för padeltennis, och jag spelar minst en gång i veckan. Det är riktigt roligt. Jag har också förstått att det finns ett gäng i Svalöv som spelar innebandy på måndag, och det tänkte jag också hoppa på. Jag uppskattar även att sitta och skriva. Jag är forskare i grunden och arbetat fortfarande med min forskning på fritiden.

Publicerad: 2018-01-26

Sidansvarig: Daniel Henriksson

Svalövs kommun | 268 80 Svalöv | Besöksadress: Herrevadsgatan 10
Öppettider: Måndag-fredag kl. 8.00-16.30
Telefon: 0418-47 50 00 | Fax: 0418-47 50 26 | E-post: info@svalov.se

© 2016 Svalövs kommun