Svalövs kommun

Avslutning för The Academy!

Måndagen den 21 maj var det avslutning för utbildningen The Academy. Innan sista lektionen började bjöds deltagare och arrangörer på mingel med snittar och alkoholfritt bubbel.

Foto på deltagare och arrangörer.

Deltagare, arrangörer och representanter från Svalövs kommun.

The Academy är en kurs som riktar sig till den som vill utveckla en företagsidé och växa som entreprenör. Vid sex tillfällen under våren har totalt 16 deltagare träffats i kommunhuset i Svalöv för att få testa ett lite annorlunda perspektiv på företagande och entreprenörskap. Årets deltagare kommer från olika branscher, olika bakgrunder och olika åldrar. Vissa har drivit företag i flera år men har med kursen velat ta en ny inriktning, eller få en nytändning för att ta nästa steg i sitt företagande.

Det är Familjen Helsingborg och Forza of Sweden som tagit fram kurskonceptet. Tidigare har utbildningen anordnats i Helsingborg. Hanna Svensson är kursledara på Forza of Sweden och hon är väldigt nöjd nu när kursen är i ”hamn”.

Foto på Hanna Svensson, kursledare på Forca of Sweden.

Hanna Svensson.

- Det känns riktigt bra. Det har varit spännande att följa deltagarna och deras företag och få bidra till deras utveckling. Vi har haft en härlig grupp med personer i olika åldrar, med olika idéer och olika anledningar till varför de sökte till The Academy. Vi har både haft de som drivit sitt aktiebolag under flera år till de som ännu inte startat. Det har även gjort att deltagarna har kunnat bidra mycket till varandra och att skapa ett nätverk med drivna människor är ett av våra mål, vilket verkligen har hänt.

Vidare berättar Hanna att ett viktigt mål med kursen är avdramatisera synen på att vara en företagare.

- Det finns mycket myter kring företagande och mycket rädslor och frågor. Kommer jag kunna driva företaget? Hur funkar det med ekonomin? Jag är ingen säljare! Vi fokuserar på individen, dess styrkor, drivkrafter och mål. Vi tror på om individ växer så växer även företaget och idén. Vi har flera gånger fått feedback på att kurstillfällena är ett positivt andrum, en plats där man laddar energi och där det är tryggt att utvecklas.

De som fixat med det praktiska och sett till så att kursen har kunnat genomföras i Svalöv är kommunens utvecklings- och näringslivsenhet . Katrina Borgstrand är kommunens näringslivschef och hon är också mycket nöjd med utbildningsserien.

- Jag är väldigt glad att vi har kunnat erbjuda företagare i kommunen en riktigt bra utbildning. Nu när kursen är avslutad vill jag rikta ett stort tack till kursledarna och vår egen personal för deras entusiasm och proffsiga sätt att genomföra utbildningen på. Jag vill också rikta ett stort tack till deltagarna och ett stort lycka till med företagandet.

Utbildningen är över för denna gång men Hanna Svensson berättar att nästa kursstart är i september och då i Ängelholm.

För dig som vill läsa mer om The Academy och kanske söka till höstens kurs kan du läsa mer härlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Mingel med snittar och alkoholfritt bubbel.

Avlutningen inleddes med mingel, snittar och alkoholfritt bubbel.

Foto på kursledarna från Forza of Sweden.

Fr. v: Anna Pustovoyt, Daniel Glantz Persson och Hanna Svensson från Forza of Sweden.

Bild på alla deltagarna av The Academy.
Bild från avslutande föreläsning.
Bild från avslutande föreläsning av The Academy.

Publicerad: 2018-05-29

Sidansvarig: Daniel Henriksson

Svalövs kommun | 268 80 Svalöv | Besöksadress: Herrevadsgatan 10
Öppettider: Måndag-fredag kl. 8.00-16.30
Telefon: 0418-47 50 00 | Fax: 0418-47 50 26 | E-post: info@svalov.se

© 2016 Svalövs kommun