Svalövs kommun

Ali brinner för att aktivera och engagera Svalövs ungdomar

Arbetsmarknadsprojektet UngKraft startades i Svalöv 2017 och är en mötesplats som drivs i samverkan mellan fritidsförvaltningen, socialförvaltningen, utbildningsförvaltningen och Arbetsförmedlingen. Syftet är att underlätta etableringen, arbets- och samhällslivet för unga som varken arbetar eller studerar, eller unga som löper risk att hamna i en sådan situation.

Ali Hasani, deltagare i UngKraft och Cesar Vargas, projektledare för UngKraft.

På bilden syns från vänster, Ali Hasani, deltagare i UngKraft, och Cesar Vargas, projektledare för UngKraft.

En av de ungdomar som just nu är en del av projektet är 16-årige Ali Hasani, som kom till Sverige från Afghanistan för tre år sen. Med hjälp av UngKraft har han nu startat en egen förening där ungdomar kan prova på och träna MMA (Mixed Martial Arts).

- När jag först kom till Sverige så bodde jag i Malmö och började träna MMA med en klubb där. Sport och träning är ett väldigt bra sätt att integreras i det svenska samhället och samtidigt lära känna nya människor. Träningen bygger självförtroende och är bra både fysiskt och mentalt. Därför bestämde jag mig för att jag skulle vilja starta en egen förening här i Svalöv, för att kunna ge någonting tillbaka till det svenska samhället, berättar Ali.

Ali påtalar flera gånger under vårt samtal hur viktigt det är att få barn och ungdomar att röra på sig och speciellt de ensamkommande som kanske inte har så mycket annat att aktivera sig med. Hans förhoppning är också att ännu fler svenska ungdomar ska engagera sig och börja träna med föreningen.

- Många ungdomar sitter idag hemma och spelar dator eller är helt uppslukade av sina mobiler. Jag tror det är viktigt att få människor att släppa sina skärmar och istället umgås och göra saker ihop. Det kan vara alltifrån att skapa musik till tv-spelsturneringar, pingis eller att laga mat tillsammans. Det är också viktigt att svenskar och nyanlända möts för att kunna bygga gemenskap, samtidigt som det är ett bra sätt för oss att bli bättre på att prata svenska.

Själv studerar Ali nu första året på bygg- och anläggningsprogrammet i Svalöv, och drömmer om en framtid som egen företagare. Han brinner för att lära sig nya saker och att kunna fortsätta hjälpa andra ungdomar att bli en del av det svenska samhället.

- Jag gillar både teoridelarna och att arbeta praktiskt. Mitt mål på sikt är att studera till ingenjör, och det hade även varit kul att starta upp sitt eget företag. Jag trivs väldigt bra i Svalöv och har många kompisar här. Dessutom vill jag gärna fortsätta att vara aktiv inom UngKraft och hjälpa andra, såväl våra unga som äldre, som hamnat eller riskerar att hamna i utanförskap, avslutar Ali.

Publicerad: 2019-01-11

Sidansvarig: Daniel Henriksson

Svalövs kommun | 268 80 Svalöv | Besöksadress: Herrevadsgatan 10
Öppettider: Måndag-fredag kl. 8.00-16.30
Telefon: 0418-47 50 00 | Fax: 0418-47 50 26 | E-post: info@svalov.se

© 2016 Svalövs kommun