Svalövs kommun

Musik är Mattias stora passion

Vem ska bli årets Startist? Kanske blir det Mattias Nilsson från Svalöv! Den 5 mars startar omröstningen på Youtube och då har du chansen att rösta fram honom som din favorit.

Foto på Mattias Nilsson.

Mattias är 27 år och bor i egen lägenhet i ett av kommunens gruppboende. Sedan unga år är det just musik som har varit hans stora passion i livet. Det är både trummor och gitarr som gäller när han själv musicerar och det är dansbandsmusik som är favoriten framför andra musikstilar. Mattias har spelat trummor sedan tolvårsåldern men för tre år sedan plockade han även upp gitarren för att plussa på sin repertoar.

Hur känns det att delta i Startist?
- Jag är lite nervös faktiskt men jag är jätteglad och taggad. Det är första gången jag är med och jag vill såklart vinna men det beror på hur folket röstar, det är ju de som avgör. Men jag vet att jag gjort mitt bästa.

Trots att han är lite nervös så är Mattias ganska rutinerad. Han har bland annat hunnit med att gästa olika band. Bland annat har han uppträtt med Ninnas Orkester, Sjögren och Kompani samt Mats Rogers. Vid ett tillfälle har han också spelat med Skåningarna och framöver har han som ambition att få gästa fler dansband.

Hur startade ditt musikintresse?
- Det var morsan som drog med mig till Center Syd för att kolla på Thorleifs. Det var första gången jag hörde dansband och sedan dess är det bara dansband som gäller. Folk dansar till det och man ser hur både äldre och yngre personer gillar det. Det är riktig värme och glädje.

Trummor eller gitarr, vilket instrument väljer du helst?
- Det blir trummor. Jag trivs bakom trumsetet och jag älskar att hålla takten och rytmen.

I Startist kommer Mattias att tävla med sin version av Lasse Stefanz låt ”Låt en morgon vakna”. Men hans favoritlåt är annars ”De sista ljuva åren” med samma artist.

Varför är detta din favoritlåt?
- Jag älskar den låten. Det är min mamma och min mormors favoritlåt. De gick bort på samma dag och jag sjöng den på deras begravning.

Vad är ditt mål annars med ditt musicerande?
- Mitt mål är att kunna gästa fler dansband. Så jag hoppas det finns fler band som vill att jag ska spela med dem, för det hade varit jätteroligt. Jag gillar att sprida glädje åt folk och jag trivs att stå på scenen.

Vi önskar Mattias lycka till i tävlingen och glöm inte bort att lägga en röst på hans bidrag!

Vad är Startist?
Startist är en musiktävling för personer med funktionsvariationer. Cirka 120 personer deltar och tio deltagare går sedan vidare till final efter omröstning på YouTube.

Läs mer om Startistlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Rösta på artisterna
Mellan den 5:e och 26:e mars kan du rösta fram din artist på Startist:s YouTube-kanallänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Publicerad: 2020-03-02

Sidansvarig: Daniel Henriksson

Svalövs kommun | 268 80 Svalöv | Besöksadress: Herrevadsgatan 10
Öppettider: Måndag-fredag kl. 8.00-16.30
Telefon: 0418-47 50 00 | Fax: 0418-47 50 26 | E-post: info@svalov.se

© 2016 Svalövs kommun