Den 26 februari hade arbetsgivaren Svalövs kommun och skydds- samt huvudskyddsombud för Kommunal möte med arbetsmiljöverkets representant. Detta med anledning av den prövning, enligt arbetsmiljölagen kapitel 6 6a§, som Kommunals skyddsombud i nattpatrullen lämnat in till arbetsmiljöverket.
Bakgrund till ärendet är två anmälningar mot Svalövs kommun som Kommunals lokala skyddsombud lämnat in tidigare i år till Arbetsmiljöverket. I sin ena anmälan ansåg skyddsombudet att bilarna som kommunens hemtjänst använder nattetid inte hade tillräcklig belysning och i den andra anmälan anges att ett tredje överfallslarm inte har levererats till nattpersonalen.
Dialogen under mötet resulterade i att Kommunals skyddsombud drog tillbaka anmälan. Det blev under mötet klarlagt att Svalövs kommun som arbetsgivare redan idag lever upp till gällande lagkrav vad gäller de fordon som tillhandahålls medarbetare i tjänst. Partena är överens om att en fortsatt god samverkan avseende arbetsmiljöfrågor som denna ska föregå i skyddskommittén på lokal nivå, i enlighet med gällande samverkansavtal.
I ärendet gällande överfallslarm så har det beställda larmet nu levererats så att nattpatrullen nu har larm till alla som är i arbete på nattpassen.
Vid frågor, vänligen kontakata:
Madeleine Moberg, sektorschef vård och omsorg
Tel: 0418-475385
E-post
Karin Sjunnesson, huvudskyddsombud i Svalövs kommun
E-post
Publicerad:
Sidansvarig: Daniel Henriksson