Svalövs kommun

Vård och omsorgschefen vädjar om att följa råd och rekommendationer

Vi har nu ett allvarligt läge i Skåne och i landet som innebär att vi alla måste ta ett större ansvar och hjälpas åt att hålla smittspridningen av covid-19 nere. Smittspridningen finns i alla åldrar och särskilt oroade är det att smittan åter börjar öka inom äldreomsorgen i Skåne.

Svalövs kommuns logotyp "Boet".

- Jag vädjar därför till äldreomsorgens besökare såväl som till vår personal att inte vistas på arbetet eller besöka våra nära och kära om man inte är helt symtomfria, säger vård- och omsorgschef Madeleine Moberg.

Det har tyvärr visat sig vid smittspårning att man kan vara bärare av viruset utan symtom. Verksamheten rekommenderar därför att besök till våra äldreboenden genomförs utomhus. Dessa besök ska precis som tidigare förbokas hos den aktuella avdelningenlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

- Jag vill också passa på att berätta att jag är ödmjukt tacksam för att vi endast har eller har haft ett fåtal smittade i vår verksamhet. Verksamheten har tydliga rutiner där munskydd och visir används i nära omvårdnadsarbete i syfte att skydda våra mest utsatta, säger Madeleine Moberg.

Vård och omsorgschefen vädjar också till oss alla att följa våra myndigheters rekommendationer.

- Min vädjan till alla är att vi följer de råd och rekommendationer som regeringen och Folkhälsomyndigheten beslutar om. Det är din och min insats tillsammans som göra skillnad om vi kan få en smittfri jul och nyår eller inte i Svalövs kommun, säger Madeleine Moberg.

Publicerad: 2020-11-20

Sidansvarig: Daniel Henriksson

Svalövs kommun | 268 80 Svalöv | Besöksadress: Herrevadsgatan 10
Öppettider: Måndag-fredag kl. 8.00-16.30
Telefon: 0418-47 50 00 | Fax: 0418-47 50 26 | E-post: info@svalov.se

© 2016 Svalövs kommun