Artikeln publicerades 4 juni 2012

Ny broschyr om BT Kemi-projektet

I dagarna kommer teckomatorpsborna att få hem en informationsbroschyr från BT Kemi-projektet. Broschyren handlar om saneringen av det norra området, men ger också en kortfattad information om skandalen på 1970-talet.

Strövområdet Vallarna i nordvästra Teckomatorp är resultatet av det mångåriga arbetet med att sanera det norra BT Kemi- området. Området invigdes 2009 och sedan dess har arbetet med slutredovisningen av saneringen pågått.

I augusti 2011 blev den officiella slutrapporten färdig. I samma veva beslutades att en broschyr skulle tas fram, som på ett populärt sätt beskriver arbetet.

— Slutrapporten är på drygt tvåhundra sidor och full av tekniska beskrivningar. Vi ville göra informationen lite mer lättillgänglig och då kändes det här som ett bra sätt, säger biträdande projektledare Kristina Jeppsson, som fick i uppdrag att ta fram broschyren.

Broschyren delas ut till samtliga hushåll i Teckomatorp 4-5 juni. För de som inte har fått någon eller som vill ha ett extra exemplar, finns broschyren också att hämta i receptionen på kommunhuset i Svalöv. Det går också bra att ladda ner den här Pdf, 1.9 MB..

— Vi vill att alla som är intresserade ska få tillgång till informationen, säger Kristina Jeppsson. Vi kommer till exempel också att ha broschyren tillgänglig på Torgskolan i samband med studiebesök, informationsmöten, öppet hus med mera.