- Startsida
- Omsorg & stöd
- Ansökan om stöd
- Ansökan om dagverksamhet
Ansökan om dagverksamhet
Om du drabbats av en demenssjukdom har du möjlighet att ansöka om dagverksamhet.
Dagverksamhet riktar sig till dig som har en diagnostiserad kognitiv sjukdom (demenssjukdom) och som bor hemma. Här ges du möjlighet till en aktiv och meningsfull tillvaro tillsammans med andra. Aktiviteterna anpassas efter dina egna önskemål och förutsättningar.
Hur går en ansökan om dagverksamhet till?
Du kan själv eller med hjälp av anhörig eller god man/förvaltare ansöka om hemvård.
Du kan ansöka via vår e-tjänst, med vår ansökningsblankett eller genom att kontakta en biståndshandläggare.
Har du frågor och funderingar eller behöver hjälp med din ansökan är du välkommen att kontakta vår myndighetsenheten.
Myndighetsenheten
Telefontider: måndag, tisdag, torsdag och fredag, kl. 08.30-10.00 samt onsdagar, kl. 13.00-15.00.
Telefon: 0418-47 51 16
E-post
Vad händer när jag ansökt?
Efter att vi fått in din ansökan kommer en biståndshandläggare att ta kontakt med dig inom kort.
Biståndshandläggaren kommer att erbjuda dig ett hembesök. Under hembesöket kommer biståndshandläggaren ge dig möjlighet att förtydliga din ansökan. Du får då möjlighet att berätta om vad det är som är svårt för dig i din vardag. Har du svårt för att själv framföra dina behov får du gärna ta hjälp av en närstående.
Biståndshandläggaren kommer även att informera dig om:
- hur handläggningsprocessen går till,
- vad som händer om du blir beviljad eller nekad det stöd eller den hjälp du efterfrågar,
- eventuella kostnader och avgifter som kommunen tar ut,
- annan nyttig samhällsinformation.
Efter hembesöket sammanställer biståndshandläggaren din ansökan. Vid behov kan biståndshandläggaren be dig om ett läkarintyg eller en bedömning av en arbetsterapeut.
Biståndshandläggaren fattar sedan ett beslut enligt socialtjänstlagen om vilket stöd du har rätt till och ett beslut skickas hem till dig med posten.
Hur handläggs min ansökan
När du inkommer med en ansökan till kommunen registreras din ansökan, detta kallas för att den aktualiseras.
För att biståndshandläggaren ska kunna fatta ett beslut gällande din ansökan, öppnas en utredning. Du erbjuds du ett besök. Besök med dig sker antingen i hemmet eller på socialförvaltningen. I samband med besöket pratar biståndshandläggaren med dig kring vad du behöver stöd med. Du får ha med vem du vill på mötet.
Efter besöket sammanställer biståndshandläggaren informationen skriftligt i ett så kallat beslutsunderlag och biståndshandläggaren fattar ett beslut kring den hjälp du har rätt till enligt socialtjänstlagen. Beslutet kan både vara att du får den hjälp du ansökt om eller att du får avslag på din ansökan.
Om du blivit beviljad hjälp kan detta beslut vara tidsbegränsat eller gälla tillsvidare beroende på ditt behov och vilket stöd/hjälp du blivit beviljad.
Om du har beviljats stöd eller hjälp är biståndshandläggaren ansvarig för en uppföljning av ditt stöd. Det betyder att biståndshandläggaren, minst en gång om året, regelbundet träffar dig för att höra hur stödet fungerar. En uppföljningen kan se olika ut beroende på vilket stöd du har beviljats.
Om du får ett avslag på din ansökan kan du överklaga beslutet. Du behöver lämna din överklagan inom tre veckor efter det att du fick ta del av beslutet. Biståndshandläggaren kommer att erbjuda dig både skriftlig och muntlig information om hur du går till väga för att överklaga ditt beslut.
I din överklagan skriver du vilket beslut du vill överklaga, hur du vill att beslutet ska ändras och varför du vill att det ska ändras. Det är också viktigt att komma ihåg att du anger din personuppgifter och sedan skriver under din överklagan.
Du lämnar sedan din överklagan till din biståndshandläggare som i sin tur skickar den vidare till domstol. Biståndshandläggaren kommer sedan hjälpa dig att bevaka domstolens beslut.
Du är alltid välkommen att kan ta kontakt med din biståndshandläggare om du vill ha ytterligare information kring hur ditt ärende hanteras!
När får jag besked?
Handläggningstiden brukar variera mellan ett till sex veckor broende på vad du ansöker om. Stora utredningar där biståndshandläggaren behöver få in läkarintyg eller andra bedömningar kan ta längre tid.
Biståndshandläggaren arbetar dock skyndsamt för att du ska få ett besked så fort som möjligt.
Vad händer när jag beviljats dagverksamhet?
Efter att biståndshandläggaren beviljat dig stöd och hjälp skickas en beställning till utföraren. Det vill säga till dagverksamheten Tussilago. Därefter kontaktar dagverksamheten dig för att börja planera ditt stöd.
Länkar
Kontakt
- Demenssjuksköterska
- Eva Granvik
- 0418-47 52 11
- E-post