Artikeln publicerades 12 oktober 2022
Djurmöte med språket i fokus
Hur klarar djurvårdseleverna att förklara djurvård för personer som inte kan så mycket svenska än? - Väldigt bra om man tittar in i smådjursstallet på Svalöfs gymnasium där skolans SFI-elever nyligen var på besök.
För eleverna på Naturbruksprogrammet djurvård åk 2, ingår det att kunna förmedla sin kunskap om djurskötsel och kunna visa och berätta hur man gör. Det är arbetsuppgifter som kan ingå när om man till exempel skulle få jobb i en djurpark.
På Svalöfs gymnasium inleddes därför nyligen ett utbyte mellan elever som läser SFI, svenska för invandrare, på nybörjarnivå och eleverna på djurvård.
- Det är så mycket bättre att eleverna får öva med personer som inte alls känner till verksamheten än att bara visa varandra. Vi har delat in oss i grupper där eleverna på djurvård först berättar om djuren och sedan sköter man om dem tillsammans med eleverna från SFI, berättar Maria Skude, lärare och driftsledare smådjursstall och djurpark.
Eleverna på SFI har fått träna på ord och begrepp som har med djurskötsel att göra och efter besöket tränar man på att skriva om besöket.
- Det har gått väldigt bra. En del av eleverna har också haft djur i sina hemländer och man kan se att de är vana att hantera dem, säger Ulrika Jennhag, lärare SFI.
Abdinasir och Annet, två av eleverna på SFI fick bland annat mata sköldpaddorna. Eleverna Moa, My, Maja och Rakel fick agera lärare.
- Det är ganska annorlunda att visa för någon som inte kan så mycket varken om djuren eller svenska. Men kul, i vanliga fall göra man bara rutinerna, nu måste man tänka på vad man gör och visa, säger My.