Artikeln publicerades 16 februari 2025

Svalöfselever bygger tävlingsbil till Nordens största folkracetävling

Bygget av en folkracebil till Semesterracet 2025 har kommit en bit på väg men en hel del är kvar. Här syns lärarna Thomas Bondesson och Elias Tropé med eleverna framför projektet.    Foto: Åsa Meierkord

Bygget av en folkracebil till Semesterracet 2025 har kommit en bit på väg men en hel del är kvar. Här syns lärarna Thomas Bondesson och Elias Tropé med eleverna framför projektet. Foto: Åsa Meierkord

I Svalöfs gymnasiums verkstad på Ring Knutstorp står en Volvo 245 som under cirka åtta månader kommer att genomgå en totalförvandling. Bakom bygget står eleverna på tävlingsteknik.

- Det är verkligen kul att få göra det här projektet, man känner ett större engagemang och ansvar när man vet att bilen verkligen kommer att tävla, säger Rufus Everljung, elev åk 2 tävlingsteknik.

Initiativtagare till projektet är Thomas Bondesson, lärare på tävlingsteknik och aktiv inom folkrace sedan barnsben.

- Att bygga en folkracebil från grunden innehåller alla de moment som man jobbar med i fordonsutbildningen. Att undervisa med hjälp av en folkracebil är väldigt konkret eftersom den typen bil är väldigt konkret, säger Thomas Bondesson.

Skyddsbåge och det mesta av karossarbetet är gjort men i övrigt är bilen helt strippad. Under våren kommer eleverna att jobba med motor, bromsar och el.

- Ellära, chassi, motor, plåt och svets samt konstruktion, allt ingår. Vi har gjort checklistor för allt som ska göras, berättar Thomas Bondesson.

Eleverna har lagt mycket jobb på karossen.  Foto: Thomas Bondesson

Eleverna har lagt mycket jobb på karossen. Foto: Thomas Bondesson

Allt ska vara klart i maj
Allt måste vara klart i maj eftersom eleverna slutar skolan i juni. Semesterracet i Vimmerby går i juli och brukar dra stor publik, ca 20 000 personer och cirka 700 ekipage. Emil Bondesson kommer att köra elevernas bygge, vilket ger goda förutsättningar för en bra placering. Emil Bondesson har deltagit i loppet flera gånger och dessutom vann alla sina finaler samt A-finalen i juniorklassen 2017 som 14-åring.

- Man känner ju lite extra för en sådan här bil. När en bil som man har byggt deltar i ett riktig tävling är man stolt över jobbet vi har lagt ner och vad vi har åstadkommit, säger Rufus Everljung.

"Det är ju det här vi vill jobba med. Bygga tävlingsbilar", säger Wictor Judinsson, elev åk 2 tävlingsteknik.    Foto: Åsa Meierkord

"Det är ju det här vi vill jobba med. Bygga tävlingsbilar", säger Wictor Judinsson, elev åk 2 tävlingsteknik. Foto: Åsa Meierkord

Fakta folkrace

  • Folkrace infördes i Sverige för att det skulle finnas en mindre dyr sportgren för tävlande inom motorsport. Det går inte att bli svensk mästare i folkrace, däremot är grenen in inkörsport till andra bilsportgrenar, som tex. rallycross.
  • Tävlingarna körs på en bana av grus med täckta bilar som blivit typbesiktigade i Sverige. Bilen skall var byggd efter de säkerhetsföreskrifter som finns, med skyddsbåge etc.
  • Hastigheten vid tävlingar får inte överstiga 80 km/tim. Ägaren är vid anfordran tvingad att sälja sin tävlingsbil för 11000 kr. Förarstol och bälten är dock ägarens personliga utrustning och får demonteras innan försäljning. Folkrace kan man börja tävla i redan från 15 års ålder.
  • Semesterracet i Vimmerby är Nordens största folkracetävlingar och äger rum varje sommar vecka 28, 9-13 juli, i Gnagardalen.

Källa: Svenska bilsportförbundet