Artikeln publicerades 21 maj 2025
Win-win när elever själva höll i kurs

Hur lär man en hund att dra av strumpor och hämta saker? Nyligen tog elever i åk 3 på Naturbruksprogrammet djurvård, profil hund, ett stort kliv i sin utbildning – genom att själva hålla i en hundkurs för en klass från kommunens anpassade grundskola.
Initiativet växte fram efter en inspirerande workshop om vårdhundar, där eleverna fick insikt i hur hundar kan användas i pedagogiska och sociala sammanhang för att främja både inlärning och välbefinnande. Idén att skapa en egen kurs tog snabbt fart – och med mycket engagemang och förberedelser blev den verklighet.
Syftet med kursen var att låta gymnasieeleverna träna på att handleda andra i hundträning, vilket är en viktig del i deras utbildning. Men de ville också visa hur man kan arbeta med hund på ett sätt som lyfter både deltagare och hund.
– Hundar har en fantastisk förmåga att skapa glädje, trygghet och motivation, säger Alice Johnsson. Vi ville att det skulle bli en rolig och stärkande upplevelse för alla.
Prova olika övningar
Under kursen fick de sex deltagarna från grundskolan testa olika övningar tillsammans med hundarna – Vårdhunds tricks som att dra av strumpan, hämta saker och bingo med hund. Även sökövningar som liknar leken kurragömma samt Rally-lydnad där deltagarna får träna på att följa skyltar och föra hunden vid sin sida.
Alla övningar visade på samspel mellan hund och deltagare. Eleverna från gymnasiet arbetade aktivt med att instruera, stötta och anpassa uppgifterna utifrån deltagarnas behov.
Lärorikt för båda elevgrupperna
Resultatet blev ett lärorikt möte där alla växte. Gymnasieeleverna fick öva sig i att vara tydliga pedagoger, anpassa sitt ledarskap och visa sina hundträningskunskaper. Deltagarna i kursen fick känna glädje, nyfikenhet och inte minst – lyckas tillsammans med en hund!
– Det blev verkligen en win-win, våra elever fick användning för sina kunskaper i ett verkligt sammanhang och samtidigt bjöd de på en meningsfull upplevelse för andra. Vi planerar nu vidare för ett fortsatt samarbete med anpassade grundskolan, konstaterar hundläraren Linn Joelsson.
