Artikeln publicerades 2 juli 2021

Bibliotekssystemet har varit ur funktion på grund av hackerattack

Sedan 23 juni tills idag har det inte gått att använda bibliotekets digitala bibliotekstjänster.
Det har inte gått att logga in, göra sökningar eller reservera medier. Men nu ska det gå att logga in som vanligt igen och använda våra digitala tjänster.

Det finns inga tecken på att personuppgifter skulle vara läckta.

Avbrottet i systemet beror på att Axiell som är leverantör av vårt bibliotekssystem utsatts för en hackerattack, en så kallad ransomware-attack. Omedelbara säkerhetsåtgärder vidtogs och systemet stängdes ner.

Våra besökares säkerhet är vår högsta prioritet

Axiells undersökningar visar inga som helst spår på att våra besökares personuppgifter eller andra uppgifter skulle ha läckt ut i attacken. Uppgifter avseende personer med skyddade personuppgifter har inte funnits i systemet.

Vi beklagar att våra digitala tjänster varit otillgängliga under denna tid.

Kommunen tillsammans med Axiell kommer att fortsätta undersöka effekterna av attacken, se till så att du kan använda våra digitala bibliotekstjänster utan problem och göra allt vad vi kan för att något liknande inte ska ske igen.

Vi håller dig uppdaterad på bibliotekets och Svalövs kommuns webbplats.

Har du frågor är du välkommen att ta kontakt med oss enligt adresserna nedan.

Kontaktuppgifter, biblioteket i Svalövs kommun:
Tel: 0418-47 51 30
E-post: biblioteket@svalov.se

Dataskyddsombud för Svalövs kommun:
E-post: dataskyddsombud@svalov.se

Kontaktuppgifter, Familjen Helsingborgs bibliotek:
E-post: kontakt@bibliotekfh.se