Resursskolan i Svalövs kommun vänder sig enbart till elever med omfattande behov av särskilt stöd. Behoven kan se olika ut men gemensamt är att skolan inte har kunnat möta elevernas behov i den ordinarie skolan trots olika insatser, anpassningar och särskilt stöd över tid.
Om Resursskolan
Resursskolan i Svalöv är en grundskola som erbjuder undervisning i samtliga ämnen enligt Lgr 22. På skolan arbetar erfarna och behöriga pedagoger som undervisar eleverna på deras individuella nivå för att uppnå bästa möjliga resultat. Pedagogerna har lång erfarenhet och stor kunskap.
Resursskolans mål
Målet för verksamheten är att eleverna på skolan ska få en lyckad skolgång utifrån sina behov och genom detta en gymnasiebehörighet. Vi arbetar för att eleverna ska bli självständiga och utveckla de kunskaper, färdigheter och förmågor som de behöver i livet.
Resursskolans verksamhet
Verksamheten är uppbyggd av mindre elevgrupper med hög personaltäthet. Lokalerna är anpassade med varierade lärmiljöer för att möta varje elevs unika behov. Skolan har begränsat utrymme och antalet elever baseras på behov. Ramarna för skolarbetet utgörs av struktur, tydlighet, framförhållning och tillgänglighet.
På skolan finns skolhund som stöttar eleverna i deras lärande.
Vem riktar sig Resursskolan till?
Resursskolan riktar sig till elever med omfattande skolfrånvaro och/eller funktionsnedsättningar. Eftersom antalet platser på skolan är begränsat förutsätts att den sökande eleven tillhör den grupp elever som skolan riktar sig till (urval sker utifrån beskrivna kriterier som framkommer i ansökningsblanketten Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.) och att det finns plats på skolan för att ta emot eleven.
Resursskolan riktar sig till elever som är folkbokförda i Svalövs kommun. Om den sökande är folkbokförd i en annan kommun sker en bedömning av om eleven har rätt att få gå i kommunens skola enligt skollagen, om eleven tillhör den grupp elever Resursskolan riktar sig mot samt om det finns plats på skolan.
För att kunna göra en bedömning av elevens behov behöver redan befintlig utredning av särskilt stöd kompletteras med ytterligare utredningar för att belysa de aspekter som är relevanta. Detta för att bedöma om placering i resursskola är rätt åtgärd för att tillgodose elevens stödbehov. En förutsättning för placering i resursskolan är att både vårdnadshavare och elev godkänner en sådan. Ansökan görs av vårdnadshavare eller rektor på nuvarande skola om vårdnadshavare medger detta.
Hur du söker till Svalövs kommuns Resursskola
Samtliga placeringar till Resursskolan beslutas av Resursskolans rektor i samråd med CEH och initieras alltid av elevens vårdnadshavare. Svalövs kommun tar emot ansökningar för höstterminen 2025 senast 15 april. Därefter tas beslut. Beslut om mottagande till Resursskolan grundar sig på en utredning som omfattar följande:
Beskrivning av elevens skolsituation¹
Pedagogisk bedömning (pedagogisk utredning och åtgärdsprogram)¹
Social bedömning²
Psykologisk bedömning¹
Medicinsk sammanfattning²
Information från Individ och familj³
Redovisning av kontakt BUP/barnhab³
Elever som inte bedöms tillhöra målgruppen eller ansökningar som inte är kompletta nekas plats. Elever som bedöms tillhöra Månsabos målgrupp, efter eventuellt urval, beviljas placering. Efter beslut om beviljad skolplacering förbereds en noggrann inskolning tillsammans med elev, vårdnadshavare och avlämnande skola. ¹Ska alltid finnas med. ²Behöver endast medfölja om eleven är ny i kommunen eller om ansökan gäller elev i annan kommun. ³Behöver endast medfölja om eleven är eller har varit aktuell i resp verksamhet.
Fler sökande än det finns plats När det är fler sökande som bedöms uppfylla de grundläggande kraven än det finns platser ska det, enligt skollagen, göras ett urval för att säkerställa att de elever som har störst behov av det särskilda stödet som Månsaboskolan erbjuder prioriteras. För att säkerställa att urval sker på ett objektivt, sakligt och icke-diskriminerande sätt sker bedömningen i förväg bestämda principer (kriterier) med hänsyn taget till vad som i sammanhanget är bäst för samtliga involverade elever (HFD 2015 ref. 50)