Artikeln publicerades 28 mars 2024
Premiär för branschdag på Transport
Under fredagsförmiddagen fick transporteleverna i åk 2 och 3 ett gyllene tillfälle att prata med representanter från framtida APL-platser och arbetsgivare.
Ett flertal företag inom transportbranschen parkerade på gårdsplanen för att berätta om sin verksamhet - och rekrytera nya chaufförer.
- Det är en jättebra möjlighet att lära känna olika APL-platser och prata om vilka möjligheter som finns inom transportbranschen. Det är så mycket bättre att få ett ansikte och kunna prata direkt istället för att ringa runt och mejla när det gäller just APL-plats, säger Amelie som går åk 2.
Amalie och klasskompisarna Ebba och Oliva pratade med bland andra Johan från Tommy Nordberghs åkeri som också tyckte att branschdagen var ett mycket bra initiativ.
- Vi söker ju aktivt nya chaufförer och genom att vara med och engagera sig och erbjuda praktik till exempel så kan vi få de chaufförer som just vår verksamhet behöver. Branschen och vi, vill ha engagerade, ödmjuka, ansvarfulla och driftiga chaufförer, berättar Johan.
De kvinnliga förarna blir fler och fler, vilket branschen ser som positivt. Cirka 34 procent av eleverna på Fordons- och transportprogrammet, inrikning Transport i Sverige, är tjejer.
- Faktum är att generellt sett, så står kvinnliga chaufförer för färre skador, de håller tid bättre och kör säkrare, så att fler och fler kvinnor söker sig till branschen är positivt, säger Johan.
Amalie, Ebba och Oliva vill gärna ha sin praktik på olika typer av transportföretag, så att de får prova på många olika typer av jobb, innan de bestämmer sig för vad de vill satsa på.
Men de har redan funderingar på vad de tror att de skulle trivas med.
- Jag tror att jag vill jobba med att köra timmer eller djurtransporter. Jag tycker om att vara aktiv och lösa problem och att till exempel planera hur jag skulle backa på en smal skogsväg hade varit en kul utmaning, säger Ebba.
Idén till branschförmiddagen kom upp på programrådet som lärarna på programmet har tillsammans med APL-värdarna.
- Det har börjat bra, vi börjar i liten skala så får vi se hur vi bygger vidare, säger Dennis Andersson, lärare.